Грижа за стъпалата

Грижа за стъпалата

Какво знаем за краката си и как да се погрижим най-добре за тях?
 
Ако очите са прозорецът към душата, то краката са входът към тялото. В действителност, краката са едно огледало на нашето здраве. Те  изпълняват и ролята на ранни детектори за различни болестни състояния, като диабет, артрит, нарушения в циркулацията и др. Има обаче много начини да полагаме грижи за краката си, за които можете да научите повече тук. Заедно с това ви предлагаме да се запознаете и с някои интересни и любопитни факти за краката и обувките.
 
Фактите
 
1.      Човешкото стъпало е сложна структура от 26 кости. 33 стави, 107 сухожилия и 19 мускула поддържат тази структура и й дават възможност да изпълнява различни движения.
 
2.      Една четвърт от всички кости в човешкото тяло се намират в стъпалото. Когато тези кости не заемат правилната си позиция, това се случва и с тялото.
 
3.      Само малък процент от хората се раждат с проблеми в стъпалото. Но ¾ от възрастните хора, веднъж или повече пъти в живота си, изпитват проблеми с краката под някаква форма.

4.      Жените имат проблеми четири пъти по-често от мъжете. Донякъде за това допринасят високите токчета.
 
5.      Краката ни имат 250,000 потни жлези, които отделят една чаша влага всеки ден.
 
6.      Човек изминава средно от 8,000 до 10,000 крачки всеки ден, което прави над 160,000км за целия му живот. Това е достатъчно, за да обиколи земята четири пъти.

7.      Понякога, когато ходим, натоварването върху краката надвишава нашето тегло. Бегачите удрят земята със сила, равна на 2.5 – 3 пъти собственото им тегло.
 
8.      Ноктите на ръцете и краката растат най-бързо при горещо време, по време на бременност и през тинейджърството.
 
9.      Древните римляни първи са създали различни обувки за левия и десния крак. Дотогава хората са носели еднакви обувки за двата крака.
 
10.  Ток с височина 6см може да увеличи натоварването върху предната част на стъпалото със 75%.
 
11.  Размерите на обувките са въведени от английския крал Едуард II, който през 1324г. постановявя, че диаметърът на едно ечемичено зърно – около 1см, ще представлява и един пълен размер на обувката. Това е валидно до днес.
 
12.  През деня стъпалото увеличава обема си средно с 5%.
 
13.  Втвърдяванията и мазолите се формират, когато при носене на обувки, кожата се притиска и трие в кокалестите части. Ако се пренебрегнат първите симптоми на болезнена чувствителност, кожата се втвърдява, като реакция на природата да защити чувствителните зони.

 
Грижата
 
1.      Ходенето е най-доброто упражнение за вашите крака. То допринася и за общото ви здраве като подобрява циркулацията, регулира теглото и подобрява цялостното ви състояние.
 
2.      Краката ви могат да са с различна големина. Купувайте обувки според по-големия.
 
3.      Най-добре е обувки да се избират следобед. Краката ви са склонни към подуване през целия ден, купувайте обувки по-късно през деня. Измервайте краката си всеки път, когато купувате обувки, защото краката ви растат през целия живот. Мерете обувките в изправено положение и обувайте и двете обувки.

4.      Обувките трябва да са ви съвсем точни, удобни и да се обуват лесно още при покупката им. Не купувайте обувки с очакването да се разтъпчат и омекнат по-късно.
 
5.      Обувките ви поемат част от влагата, която краката ви отделят всекидневно. Сменяйте обувките, за да им позволявате да изсъхват добре.
 
6.      Избягвайте да киснете за дълго краката си, тъй като това може да им отнеме естествените мазнини. Подсушавайте краката внимателно, особено в зоната между пръстите.
 
7.      Ако кожата ви е суха, използвайте овлажняващ крем върху цялото стъпало, освен между пръстите.
 
8.      Отстранявайте твърдата кожа нежно с пемза, но избягвайте кокалестите части и ставите. Ако твърдата кожа е болезнена, консултирайте се с педикюрист/лекар.
 
9.      Изрязвайте ноктите на краката си редовно, в права линия с ножички специално за целта. Не ги режете твърде дълбоко и в ъгълчетата, тъй като това може да доведе до впити нокти. 
 
10.  Пазете краката си топли и се движете, за да подобрявате циркулацията си.
 
11.  Винаги използвайте обувки, чието предназначение отговаря на употребата им. 
 
12.  Ако краката ви болят, нещо не е наред. Посещавайте педикюриста и лекаря си и се консултирайте с него как да поддържате краката си здрави.

13.  Търсете и прилагайте правилно лечение за изгаряния, порязвания и разкъсване на кожата, или при необичайна промяна в температурата и цвета. Това е особено важно ако имате диабет.