бул. Ал. Стамболийски 23, София 1000, България

Подобрете състоянието и подвижността на стъпалата си!

Упражнения подвижност на стъпалата

Стъпалата са основата на човешкото тяло и са отговорни за всяко движение. Благодарение на тях успяваме на стоим изправени, да ходим, да тичаме, скачаме и да се придвижваме. Те са и онази част от тялото, която поема ударите по време на стъпване.

По време на движението мускулите на краката и стъпалата поемат тежестта на тялото като умножават силата на въздействието до три пъти от телесното тегло. Така, ако тежите 60 килограма, при всяка крачка употребявате сила равняваща се на усилие нужно за преместването на 180 килограма.

Стъпалата са изключително важни, но много малко хора осъзнават нуждата от това да полагат редовни грижи за тях. Те са една от най-важните части от тялото, но и най-пренебрегваната. Следващите съвети са за всички, които осъзнават нуждата от подобна грижа, така че да са в добро здраве. Повечето от тези съвети и упражнения са напълно приложими по всяко време и на всяко място.

Упражнения:

Повечето хора са по цял ден с обувки на краката, а голяма част от жените са с тесни обувки на високи токчета, които притискат пръстите и целите стъпала. Това нарушава кръвообращението и ускорява процеса на обездвижването и сковаността. Човешките стъпала са създадени от множество стави и това ги прави почти толкова подвижни, колкото са и дланите. Всеизвестно е, че хора, загубили подвижността на ръцете, успешно се научават да извършват движения, характерни за дланите със стъпалата си, например да пишат и дори да се хранят с тях. В името на общото добро здравословно състояние е особено важно да се полагат ежедневни усилия, за да се поддържат подвижността и функциите на стъпалата.

Раздвижване на стъпалата

Можете да правите това, докато гледате телевизия или седите зад бюрото. Събуйте обувките си и раздвижете първо пръстите като разтваряте пръстите си широко, сгъвайте, разгъвайте, правете кръгови движения с глезените. По този начин ще подобрите кръвообращението и притока на окислена кръв към мускулите, сухожилията и ставите. Правете това упражнение всеки ден поне за минута-две или винаги когато имате възможност.

Преси за стъпалата

Поставете малка хавлиена кърпа на пода пред вас, стъпете върху нея в най-близкия ръб и започнете да придърпвате хавлията с пръстите на краката. Правете упражнението в продължение на няколко минути, докато си почивате, четете или гледате телевизия.

Масаж с топка

Вземете мека топка и я търкаляйте първо с едното, а после с другото стъпало, като се стремите да разтягате максимално пръстите на краката. Правете това упражнение по 2 минути с всяко стъпало.

Повдигане на пръстиЗастанете прави и с рязко движение повдигайте петите нагоре, като премествате цялата си тежест върху пръстите на краката. Правете това с динамично темпо в продължение на 1-2 минути с двата крака едновременно.

Отпускане

Докато сте зад бюрото или пред телевизора търкаляйте голф топче или друга подобна твърда топка, като се опитвате то да премине през всяка част от стъпалото. Когато усетите, че дадено място е по-схванато или болезнено, задръжте за няколко секунди, докато почувствате, че мускулите се отпускат.

Полезни съвети как да повишите подвижността на стъпалата си.

  • Ходете боси. Съвременните хора изнежват стъпалата си, ходейки непрекъснато обути с обувки, затова първоначално ходенето без обувки може да е неудобно и дори болезнено. Привикването към това изисква време и търпение. Да ходим боси е един от най-добрите начини да контролираме и подобряваме състоянието на стъпалата. Първоначално можем да започнем с тренировки у дома, на двора, а след това на плажа или в планината. Използвайте всяка възможност да събуете обувките си, правете гимнастика, йога или танцувайте боси.
  • Носете леки, гъвкави и широки обувки, съобразени с анатомията на вашите стъпала.
  • Ако имате намерение да предприемете по-сериозно физическо натоварване без обувки, започнете внимателно и бавно, за да сте сигурни, че мускулите, костите и сухожилията ще поемат това натоварване и ще се справят с него.
  • Носете спортни обувки, които да са гъвкави и имат широко бомбе в областта на пръстите. За да сте сигурни, че обувките, на които сте се спрели, проверете дали обувките се огъват в областта на пръстите, а под свода са стабилни и устойчиви на огъване и усукване.
  • Бомбето на обувката трябва да е достатъчно широка, така че да можете да движите свободно пръстите си в тях, без да усещате притискане където и да било.
  • Професионалистите препоръчват да се купуват обувки с половин до едни номер по-големи от този, които мислите, че е вашият.
  • Купувайте обувки от специализирани магазини за обувки. В тях вероятността да намерите правилните обувки за вашите стъпала е по-голяма.
  • Времето, което прекарваме обути в обувки е продължително, затова е важно какви обувки избираме и как се грижим за стъпалата си.
  • Избягвайте тесни обувки на висок ток. Опитайте се да сведете до минимум времето, в което сте обути с обувки с висок ток и тясна част в областта на пръстите, които често са причина за натрупването на твърда кожа в областта на петите и пръстите, пръст-чукче, халукс валгус и др. Този тип обувки има негативно влияние върху цялата анатомията на стъпалата, гръбначния стълб и тялото изобщо. Вярно е, че всяка жена изглежда по-секси на високи токчета, но по-добре носете подобни обувки само в специални и официални случаи, за кратко време. Да сте обути в тесни обувки на висок ток по цял ден или да сте с тях по време на дълги разходки, е истинско предизвикателство за здравето и сигурността ви.

източник: www.aetrexblog.com