бул. Ал. Стамболийски 23, София 1000, България

Стъпалата преди зимата

Стъпалата преди зимата

Промяната във времето и сезоните често  носи негативни усещания, а напоследък у нас като че ли напълно се установи практиката да „скачаме“ от сандалите в ботушите и обратно.

Интересен феномен е, че преди лятото и сезонът на отворените обувки сме особено старателни по отношение на педикюра, цвета на лака за нокти, гладкостта на петите, епилацията и т.н., и обратно – с настъпването на студените дни сякаш се освобождаваме от задължението да поддържаме в добър вид стъпалата си.

А не трябва!

Не трябва, защото през зимата ноктите и кожата на петите и пръстите на краката, също както и през лятото, са подложени на фактори, които влияят върху добрия им външен вид и здраве.

На първо време можете да започнете подготовката на стъпалата си за зимата с един качествен педикюр, придружен със старателен пилинг на петите и за завършек щедра доза хидратращ крем, който да зареди кожата с енергия и свежест за предстоящите месеци без слънце.

Преглеждайте редовно кожата на стъпалата си за кожни изменения и проблеми и при най-малките несъвършенства вземете мерки за предотвратяването им. Резките промени от студеното време навън и топлината в помещенията през зимата предизвикват изсушаване на кожата и напукването й, а това създава условия за инфекции. Правете си чести масажи с кремове, които да подхранват и овлажняват кожата на стъпалата и подбедриците. Обръщайте особено внимание на кожата на петите.

Следващата стъпка е да изберете истински добри чорапи, които да елиминират въздействието от влажните и тъмни условия, в които стъпалата са принудени да се разполагат всеки ден и където гъбичките, бактериите и неприятните миризми са чести гости. Чорапите на Aetrex с медни нишки са доказали своите безспорни качества в това отношение и със сигурност са сред най-добрите, които можете да изберете в името на своето здраве и удобство. Те сигурно ще защитят стъпалата от гъбичните инфекции. Медните влакна осигуряват надеждна защита на стъпалата като елиминират 99,9% от познатите бактерии и гъбички, а това гарантира и премахването на неприятните миризми. Освен това чорапите с медни нишки запазват стъпалата сухи часове наред. От съществена важност е чорапите да са ви по мярка.

Носете боти и ботуши с правилния за вас размер. Ниските температури свиват кръвоносните съдове на стъпалата и пръстите и нарушават за продължително време правилното кръвообръщение. За да се поддържа правилна циркулация на кръвта в долните крайници, избягвайте носенето на тесни боти и ботуши, а също и на такива с високи токчета. Прекалено свободните и хлабави чифтове също не са за препоръчване, тъй като могат да причинят охлузвания и образуване на мехури, а те са предпоставка за инфекции.

Снабдете се поне с два чифта зимни обувки за един сезон, за да ги редувате. Носенето на един и същи чифт всеки ден не само ще развали чифта бързо, но ще навреди и на здравето на стъпалата ви, тъй като за една нощ той не може да просъхне и да се проветри достатъчно, което означава, че вие ще обуете влажни обувки, а това ще създаде условия за развитие на гъбични инфекции, както и усещане за студ и влага.

Когато си купувате зимни обувки обърнете внимание дали те са водоустойчиви. Качествените модели имат специален знак за обозначаване на това свойство, потърсете го. Ако моделът, който сте избрали не е водоустойчив, подсигурете си водоустойчив спрей, с който да напръскате новите си обувки преди първото обуване.

За да предотвратите изпотяването на стъпалата, преди да обуете чорапите, напудрете стъпалата си с бебешка пудра или обикновен талк, който да ги поддържа сухи. Ако работите на крак или цял ден сте в движение, а стъпалата ви са склонни към потене, правете тази процедура по повече от веднъж. Преди на направите тази процедура повторно, убедете се, че остатъците от първия път са напълно почистени.

Поддържайте отлична хигиена на стъпалата. Всеки ден ги мийте с мек сапун и топла вода и сменяйте чорапите си, като старателно изсушавате кожата между пръстите, преди да се обуете. Влажността между пръстите, особено в студените месеци, може да предизвика образуването на мехури и отворени рани.

Постарайте се да оставате боси, въпреки студеното време. Разбира се през зимата няма как да се разходите боси навън, но добра идея е поне нощем да спите без чорапи.

Обръщайте внимание на незначителните на пръв поглед детайли като сърбеж, мравучкане, изтръпване. Миниатюрните ранички или мехури могат само за ден да станат големи. И не пренебрегвайте нокътните плочки, които често се превръщат в среда за гъбични инфекции.

Особено внимание и грижа за стъпалата си през зимата трябва да проявяват хората с диабет, поради  съпътстващата полиневропатия, която намалява чувствителността в крайниците. При тях често малки рани, които не се забелязват навреме, се превръщат в големи и трудно излечими язви, често съпроводени с тежки усложнения.

С понижаването на температурите много хора започват да изпитват болки в костите и ставите. Въпреки, че няма доказателства за пряка зависимост между температурните колебания и болките в костите, медицинската практика потвърждава, че когато времето е студено мускулите и ставите стават по-трудно подвижни, а от това следва и повишената болезненост.

Обикновено усилването на болката в ставите и костите е свързано  с наличието на артрит, който може да засяга една или повече стави. Тези болки обаче могат да са предизвикани от нарушено кръвообръщение и лошо оросяване, тъй като студеното време стеснява кръвоносните съдове и пречи на добрата циркулация на кръвта. Това важи с особена сила за хората, които не са достатъчно физически активни. Лошото кръвообръщение допълнително може да засили болката през студените месеци.

Друга причина, която може да предизвика скованост и болезненост е липсата на витамин D и оскъдното количество слънчеви лъчи през зимата. Много важен е балансът между калция и витамин D. За да имате здрави кости, трябва да се храните с богати на калций и витамин D храни – морски риби, черен дроб, сирене, мляко и яйчен жълтък.

Приемането на рибено масло в месеците с буква „р“ е богато на Омега-3 мастни киселини и има благотворен ефект върху болките в ставите и мускулите, тъй като спомага за намаляване на възпалителните процеси.

Много важно през есенно-зимния сезон е да се предпазите от охлаждане на стъпалата. Идеална процедура срещу това са топлите бани на стъпала с разтворена морска сол в нея, прилагани вечер.

И накрая, уверете се, че имате наистина добри обувки за предстоящия есенно-зимен сезон и че те надеждно ще предпазят стъпалата ви от студ и влага.

*Информацията, съдържаща се в този блог не е предоставена от медицински специалисти и има само информационна цел. Тази информация не може да замени консултацията със специалист. При въпроси, обърнете се към лекар или друг медицински специалист. Изложената в тази статия информация не е предназначена за диагностика или лечение и не може да замести компетентната лекарска помощ. Винаги се консултирайте с лекар или специалист по въпросите, отнасящи се до вашето здраве.