бул. Ал. Стамболийски 23, София 1000, България

За връзката между храненето и стъпалата

Определени храни могат да намалят риска от възпалителни заболявания, които могат да засегнат стъпалата и долните ни крайници.

Здравословното хранене може да повлияе положително на редица хронични състояния, които водят до болки и здравословни неудачи с нашите стъпала. Повечето хора свързват здравословното хранене и диетите с телесното тегло и сърдечното здраве, но те не са свързани само с тях. Всъщност, истината е, че правилното хранене има основно отношение към общото здравословно състояние на всеки човек и се отразява на всяка част от тялото ни – включително и на долните крайници. Нашите стъпала са пряко свързани с всяка част от тялото ни. Затова, всичко, което приемаме като храна има пряко отношение към тялото ни и към неговото здраве.

Възпалението, диетите и долните крайници

Всяко възпалението е защитен механизъм на тялото, който помага за спирането на растежа на анормални клетки, стимулира зарастването на нараняванията и сигнализира на клетките за вирусни и бактериални инфекции. Въпреки това, те са фактор за много хронични заболявания. Когато възпалението е продължително това кара тялото да си набавя различни медиатори, които да предпазват клетките. Ако медиаторите се задържат твърде дълго в тялото ни, те могат да навредят или унищожат здравата тъкан и да предизвикат по-тежко заболяване.

Възпаленията са често срещан проблем и причинител на болка в краката ни. Те се свързват с различните видове артрит, например псориатичен артрит, ревматоиден артрит и подагра. Също така атакуват плантарната фасция и гъстата кръвоносна мрежа на стъпалото, което води до силни болки.

Оказва се, че храните, които най-често употребяваме най-често са причина за определени възпаления. Това са храни като бял ориз, захар, бели брашна и транс-мазнини, които изобилстват в готовите и полуготовите храни и  фаст фууд. Други храни, които водят до възпаление са мазнините в червеното месо, омега-6, царевица, соя и слънчогледовото олио. Някои хора развиват  хронични алергии към пшеница и други зърнени храни. Медицинско проучване е показало, че намаляването на протеиновия глутен, който се намира в пшеницата, ечемика и ръжта може да бъде от голяма полза за хората, които страдат от плантарен фасцит. Възпаление може да се получи и от прекалено честата консумация на храни, които бързо покачват нивото на захарта в кръвта. Това са готовите сладкиши, бялото брашно и макаронените изделия.

За да се намали възпалението, докторите препоръчват на повечето си пациенти да приемат храни, съдържащи по-големи количества омега-3 мастни киселини. Това са мазни морски риби, както и добавки от рибено масло. Много от диетите включват повече мазнини от омега-6, затова един хранителен режим, включващ много риба помага на организма да постигне баланс. Здравословната диета, която се бори срещу възпаленията включва много зелени листни зеленчуци и растителни продукти и напълно елиминира рафинираните зърнени култури и готовите захарни изделия.

Ортопедични обувки от магазини Orto's - есен 2019
Ортопедични обувки от магазини Orto’s – най-удобните обувки, които някога ще носите!

Остеопорозата, диетите и долните крайници

Много от хроничните състояния, които засягат стъпалата ни, могат много лесно да се оправят със здравословно хранене. Едно от тези състояния е остеопорозата, заболяване, което се свързва с прогресивната загуба на костна тъкан, което от своя страна увеличава риска от фрактури. Ако се увеличи приемът на калций и витамин D може да се намали и рискът от фрактури. Редовните физически упражнения и умерени тренировки също повлияват положително състоянията, предизвикани от остеопорозата и забавяне на нейното развитие.

Млечните продукти са добър източник на калций от една страна, но от друга не трябва да се забравя, че наситените с мазнини млечни продукти също са в списъка с вещества, които подхранват възпаленията. Затова е добре да имаме алтернативи, от които да си набавяме калций – това са зелените листни зеленчуци, броколи, зърнени закуски, пълнозърнест хляб, сусам и др. Приемът на скумрия, сьомга и риба тон би подпомогнал усвояването на калция, тъй като тези риби са богати на витамин Д.

Периферна артериална болест, диетите и стъпалата

Две от най-често срещаните състояния, засягащи много от хората по цял свят, са болестта на периферните артерии и диабета. Тези състояния могат да повредят артериите, които снабдяват долните ни крайници с кръв.

Един от начините за диагностициране на периферна артериална болест е чрез сравняване на кръвното налягане в областта на долните крайници и в ръцете. Този тест лесно определя дали кръвта циркулира правилно в тялото ни. Според специалистите, налягането в краката би трябвало да е поне 90% повече от налягането в ръцете, но ако са налице стеснения на кръвоносните съдове в долните крайници, то може да е по-малко от 50%.

Често срещан симптом на периферна артериална болест е дискомфорт в мускулите на краката. В по-тежките случаи пациентите страдат от силна болка и мравучкане в стъпалата и пръстите.

Диета, която е с ниско съдържание на наситени мазнини, транс мазнини и натрий, богата на плодове и зеленчуци може да помогне за намаляването на риска от заболяване на периферната кръвоносна система. Специалистите препоръчват консумирането на омега-3 мазнини, като най-доброто оръжие срещу това заболяване.

Ортопедични стелки Aetrex
Ортопедични стелки Aetrex

Диабетът, диетата и долните крайници

Подобно на периферната артериална болест, диабетът може да причини повърхностни кожни кожни проблеми, а в по-тежки случаи може да настъпи увреждане на периферната нервна система. Над 70% от хората с диабет страдат от диабетна полиневропатия. На всеки трети диабетик над 50 годишна възраст, един страда от периферна артериална болест. Симптомите включват нечовешка болка, изтръпване и/или слабост долните крайници  и стъпалата.

Здравословната диета е един от ключовете, който дирижира контрола върху кръвната захар и по този начин може да контролира диабета. Диетата на диабетиците, както всеки друг план за здравословно хранене, включва богати на фибри плодове и зеленчуци, растителни протеини, умерен прием на пълнозърнести храни и здравословни мазнини.

Теглото, диетата и долните крайници

Като се има предвид, че краката ни поемат цялата наша тежест, не е изненадващо, че наднорменото тегло обикновено води до проблеми с долните крайници. Колкото повече тежим, толкова повече се увеличава вероятността да си причиним здравословни проблеми в областта на стъпалата и долните крайници.

*Информацията, съдържаща се в този блог не е предоставена от медицински специалисти и има само информационна цел. Тази информация не може да замени консултацията със специалист. При въпроси, обърнете се към лекар или друг медицински специалист. Изложената в тази статия информация не е предназначена за диагностика или лечение и не може да замести компетентната лекарска помощ. Винаги се консултирайте с лекар или специалист по въпросите, отнасящи се до вашето здраве.

Related Posts

Предпочитания за поверителност
Посещавайки този сайт, посредством вашият браузър, различни услуги могат да записват информация във вид на "бисквитки". Тук може да промените своите настройки. Моля, имайте предвид, че блокирането на някои "бисквитки" може да наруши качеството на услугата, която предлагаме или функции на сайта.