бул. Ал. Стамболийски 23, София 1000, България

За връзката между храненето и стъпалата

Определени храни могат да намалят риска от възпалителни заболявания, които могат да засегнат стъпалата и долните ни крайници.

Здравословното хранене може да повлияе положително на редица хронични състояния, които водят до болки и здравословни неудачи с нашите стъпала. Повечето хора свързват здравословното хранене и диетите с телесното тегло и сърдечното здраве, но те не са свързани само с тях. Всъщност, истината е, че правилното хранене има основно отношение към общото здравословно състояние на всеки човек и се отразява на всяка част от тялото ни – включително и на долните крайници. Нашите стъпала са пряко свързани с всяка част от тялото ни. Затова, всичко, което приемаме като храна има пряко отношение към тялото ни и към неговото здраве.

Възпалението, диетите и долните крайници

Всяко възпалението е защитен механизъм на тялото, който помага за спирането на растежа на анормални клетки, стимулира зарастването на нараняванията и сигнализира на клетките за вирусни и бактериални инфекции. Въпреки това, те са фактор за много хронични заболявания. Когато възпалението е продължително това кара тялото да си набавя различни медиатори, които да предпазват клетките. Ако медиаторите се задържат твърде дълго в тялото ни, те могат да навредят или унищожат здравата тъкан и да предизвикат по-тежко заболяване.

Възпаленията са често срещан проблем и причинител на болка в краката ни. Те се свързват с различните видове артрит, например псориатичен артрит, ревматоиден артрит и подагра. Също така атакуват плантарната фасция и гъстата кръвоносна мрежа на стъпалото, което води до силни болки.

Оказва се, че храните, които най-често употребяваме най-често са причина за определени възпаления. Това са храни като бял ориз, захар, бели брашна и транс-мазнини, които изобилстват в готовите и полуготовите храни и  фаст фууд. Други храни, които водят до възпаление са мазнините в червеното месо, омега-6, царевица, соя и слънчогледовото олио. Някои хора развиват  хронични алергии към пшеница и други зърнени храни. Медицинско проучване е показало, че намаляването на протеиновия глутен, който се намира в пшеницата, ечемика и ръжта може да бъде от голяма полза за хората, които страдат от плантарен фасцит. Възпаление може да се получи и от прекалено честата консумация на храни, които бързо покачват нивото на захарта в кръвта. Това са готовите сладкиши, бялото брашно и макаронените изделия.

За да се намали възпалението, докторите препоръчват на повечето си пациенти да приемат храни, съдържащи по-големи количества омега-3 мастни киселини. Това са мазни морски риби, както и добавки от рибено масло. Много от диетите включват повече мазнини от омега-6, затова един хранителен режим, включващ много риба помага на организма да постигне баланс. Здравословната диета, която се бори срещу възпаленията включва много зелени листни зеленчуци и растителни продукти и напълно елиминира рафинираните зърнени култури и готовите захарни изделия.

Ортопедични обувки от магазини Orto's - есен 2019
Ортопедични обувки от магазини Orto’s – най-удобните обувки, които някога ще носите!

Остеопорозата, диетите и долните крайници

Много от хроничните състояния, които засягат стъпалата ни, могат много лесно да се оправят със здравословно хранене. Едно от тези състояния е остеопорозата, заболяване, което се свързва с прогресивната загуба на костна тъкан, което от своя страна увеличава риска от фрактури. Ако се увеличи приемът на калций и витамин D може да се намали и рискът от фрактури. Редовните физически упражнения и умерени тренировки също повлияват положително състоянията, предизвикани от остеопорозата и забавяне на нейното развитие.

Млечните продукти са добър източник на калций от една страна, но от друга не трябва да се забравя, че наситените с мазнини млечни продукти също са в списъка с вещества, които подхранват възпаленията. Затова е добре да имаме алтернативи, от които да си набавяме калций – това са зелените листни зеленчуци, броколи, зърнени закуски, пълнозърнест хляб, сусам и др. Приемът на скумрия, сьомга и риба тон би подпомогнал усвояването на калция, тъй като тези риби са богати на витамин Д.

Периферна артериална болест, диетите и стъпалата

Две от най-често срещаните състояния, засягащи много от хората по цял свят, са болестта на периферните артерии и диабета. Тези състояния могат да повредят артериите, които снабдяват долните ни крайници с кръв.

Един от начините за диагностициране на периферна артериална болест е чрез сравняване на кръвното налягане в областта на долните крайници и в ръцете. Този тест лесно определя дали кръвта циркулира правилно в тялото ни. Според специалистите, налягането в краката би трябвало да е поне 90% повече от налягането в ръцете, но ако са налице стеснения на кръвоносните съдове в долните крайници, то може да е по-малко от 50%.

Често срещан симптом на периферна артериална болест е дискомфорт в мускулите на краката. В по-тежките случаи пациентите страдат от силна болка и мравучкане в стъпалата и пръстите.

Диета, която е с ниско съдържание на наситени мазнини, транс мазнини и натрий, богата на плодове и зеленчуци може да помогне за намаляването на риска от заболяване на периферната кръвоносна система. Специалистите препоръчват консумирането на омега-3 мазнини, като най-доброто оръжие срещу това заболяване.

Ортопедични стелки Aetrex
Ортопедични стелки Aetrex

Диабетът, диетата и долните крайници

Подобно на периферната артериална болест, диабетът може да причини повърхностни кожни кожни проблеми, а в по-тежки случаи може да настъпи увреждане на периферната нервна система. Над 70% от хората с диабет страдат от диабетна полиневропатия. На всеки трети диабетик над 50 годишна възраст, един страда от периферна артериална болест. Симптомите включват нечовешка болка, изтръпване и/или слабост долните крайници  и стъпалата.

Здравословната диета е един от ключовете, който дирижира контрола върху кръвната захар и по този начин може да контролира диабета. Диетата на диабетиците, както всеки друг план за здравословно хранене, включва богати на фибри плодове и зеленчуци, растителни протеини, умерен прием на пълнозърнести храни и здравословни мазнини.

Теглото, диетата и долните крайници

Като се има предвид, че краката ни поемат цялата наша тежест, не е изненадващо, че наднорменото тегло обикновено води до проблеми с долните крайници. Колкото повече тежим, толкова повече се увеличава вероятността да си причиним здравословни проблеми в областта на стъпалата и долните крайници.

*Информацията, съдържаща се в този блог не е предоставена от медицински специалисти и има само информационна цел. Тази информация не може да замени консултацията със специалист. При въпроси, обърнете се към лекар или друг медицински специалист. Изложената в тази статия информация не е предназначена за диагностика или лечение и не може да замести компетентната лекарска помощ. Винаги се консултирайте с лекар или специалист по въпросите, отнасящи се до вашето здраве.

Related Posts